Leergang

Leergang

Ruimte leren houden
Voor Innovatie

Ruimte leren houden
Voor Innovatie

herken je iets van jezelf?

Je bent iemand die z’n zaken goed op orde heeft. Je leest veel over je vakgebied, houdt de ontwikkelingen bij en spreekt met je collega’s regelmatig over wat er anders en beter kan in jouw organisatie of bedrijf. Je bent iemand waarop je team kan rekenen, je haalt je deadlines en voldoet aan de kaders. Maar toch knaagt het soms. Je voelt de spanning. En soms verzucht je: doen we wel de juiste dingen? Het houdt je bezig:

Is er een gezonde balans in m’n werk? Ben ik niet teveel bezig met incidenten, ad hoc oplossingen, onnodige bureaucratie, presteren en verantwoording?

Maak ik voldoende gebruik van de kwaliteit en energie van mezelf en m’n team?

Voer ik het echte gesprek voldoende, over de waarde van onze organisatie? Over wezenlijke verbeteringen in de dienstverlening, wat klanten van ons mogen verwachten, waar ik blij van word in m’n werk en hoe we duurzaam willen bijdragen aan een betere wereld?

Houd je voldoende ruimte voor vernieuwing en innovatie? En hoe doe je dat dan: uit je comfortzone stappen, het goede voorbeeld geven in het anders doen? Er over lezen is één ding, het zelf echt in de praktijk doen, is wel wat anders. Je bent niet de enige die dit lastig vindt. We komen veel professionals tegen zoals jij. Mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, waar je op kunt bouwen. Leiders die graag ruimte willen maken voor verschil, talent, werkelijke vernieuwing. En die zich afvragen welke stappen ze hebben te zetten.

Ik weet dat er meer in mij zit en mijn team. Hoe kan ik dat aanspreken?

Ruimte houden kun je leren

We laten je graag de ruimte ervaren. Het is soms een kwestie van anders kijken, een andere positie kiezen en oefenen met onvermoede kanten van jezelf en je team. Als je alert bent op vaste patronen en het lef hebt om deze te doorbreken, dan zal je merken waar in jouw werk de ruimte is voor innovatie. Je leert deze ruimte te gebruiken om het verschil in talent van je team optimaal aan te spreken. Dit zorgt ervoor dat je:

Meer balans en plezier in je werk ervaart. Waar jij energie in steekt, doet ertoe. Het draagt werkelijk bij aan de vernieuwing die nodig is om de waarde van je organisatie zichtbaar te maken.

Meer vertrouwen krijgt in je leiderschap, jouw talenten en dat van je team. Alles is aanwezig om te pionieren, al onderzoekend en werkenderwijs een betere toekomst dichterbij te brengen en samen vorm te geven.

Beter om kunt gaan met onzekerheid, complexiteit en frustratie die zichtbaar wordt als in jouw organisatie de druk en urgentie tot vernieuwing toeneemt. Je kunt flexibel schakelen tussen dat wat in het huidige systeem van je wordt gevraagd en dat wat nodig en wenselijk is voor vernieuwing.

Je verbaast als je ziet wat mogelijk blijkt als je de potentie van je team en jezelf echt aanspreekt.

Voor wie

De opleiding Ruimte houden voor innovatie is bedoeld voor adviseurs, beleidsmakers, projectleiders, managers en ontwikkelaars, die toe zijn aan hun ‘next step’. Professionals die willen bijdragen aan vernieuwing en transitie in hun organisaties en daar ruimte voor willen creëren. Mensen met lef, die creativiteit en het verschil in talent van zichzelf en het team willen inzetten om tot innovatie te komen.

Video afspelen

Wat je leert

Je kunt het talent, de kwaliteit en de onderlinge verschillen van teamleden optimaal inzetten om tot co-creatie te komen;

Je kunt nieuwe werkvormen en vaardigheden inzetten in werksessies of vergaderingen, zodat deze effectief en betekenisvol zijn;

Je kunt belemmerende systemische patronen kantelen naar ondersteunend gedrag en bewustzijn;

Je kunt nieuwe leeromgevingen ontwerpen en begeleiden, waarin een team – collega’s, klanten, stakeholders, medewerkers – tot doorbraak komt op een vraag;

Je kunt de uitkomsten van een creatief proces inbedden in je organisatie, zodat de vernieuwing breder zichtbaar wordt.

Opzet

De leergang bestaat uit 5 x een tweedaagse in een periode van ongeveer zeven maanden. Deze worden gehouden op inspirerende locaties in Nederland. Naast de trainingsdagen is het de bedoeling dat je actief experimenteert in je eigen werkpraktijk.

Tijdens de laatste dag nodig je relaties uit je netwerk uit om de opbrengsten mee te delen. Zo creëren we collectief ruimte voor innovatie.

dit veld niet invullen s.v.p.

Investering

De kosten voor de leergang zijn €3.790,- inclusief werkmateriaal, lunch en diner, exclusief kosten voor overnachting.

leergang start

Oktober 2018

3 & 4 oktober
28 & 29 november
30 & 31 januari
20 & 21 maart
15 & 16 mei

Wat anderen zeggen

Marielle Kamp

Strategisch HR adviseur Gemeente Rotterdam
sterk en krachtig te zijn in het moment

Ik heb Hilde en Mieke leren kennen als trainers en coaches bij de leergang Ruimte houden voor innovatie. Hilde heeft het lef om daar te gaan staan waar zij nodig is en zet tijd, ruimte en energie naar haar hand ten bate van het leren van anderen. Alles klopt: vormgeving, oefeningen en werkomgeving zijn congruent met elkaar. Heel fijn hoe zij de kunst van het innoveren met wijsheid en passie overbrengt.

Mieke is op een ingetogen manier écht aanwezig in een groep en brengt haar kennis over de verschillende lagen in een veranderproces helder over. Zo geeft zij niet alleen energie maar creëert deze samen met de groep én leert je om sterk en krachtig te zijn in het huidige moment.

Lees meer
Spelen. Vertrouwen. Verschillen benutten.

Mieke en Hilde hebben mij een inspirerende blik gegeven op hoe je ruimte kunt maken voor innovatie en wat innovatieprocessen nodig hebben om tot echte nieuwe creatieve ideeën te komen. Elke dag weer heb ik profijt en plezier van alles wat ik tijdens de opleiding geleerd heb. Een van de dingen die ik herontdekt heb, is spelen en ruimte te maken voor het onbekende, het ontdekken. In de opleiding hebben we ervaren dat innovatie niet alleen maar een serieuze bezigheid is, maar ook om speelsheid vraagt, om plezier maken en gebaande paden verlaten. Ergens wist ik dat natuurlijk wel, maar innovatie was voor mij vooral iets serieus geworden, waar je hard op kunt studeren en over nadenkt.

Naast spelen, leerden we ook dat je het soms even niet weet, als je op zoek gaat naar vernieuwing. En dat was best een paradoxale ontdekking voor iemand die bij een kennisinstelling werkt, waar alles gericht is op het vinden van antwoorden op innovatievragen. Het helpt mij om het ‘niet-weten’ als onderdeel van een groter geheel te zien, als onderdeel van een proces waarin innovatie en creativiteit ruimte nodig hebben. In de opleiding hebben we echt ervaren dat je als team soms ‘even’ door het niet-weten heen moet. Het levert informatie op over het nieuwe en helpt je voorbij het nu te kijken. Het is een fase in een groter geheel.

Mieke en Hilde zijn bevlogen en professioneel: met hun visie, passie en oog voor detail zijn zij in staat om beweging tot stand te brengen, grenzen op te rekken, en unieke kwaliteiten in mensen naar boven te halen. Ze hebben mij laten zien dat verschillen tussen mensen of perspectieven waarde hebben en naast elkaar kunnen bestaan. Terwijl ik altijd leerde om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar overeenkomsten en erg gericht was het overbruggen van verschil. Het is echt tof om zoveel nieuwe perspectieven op innovatie aangereikt te krijgen. Ik oefen er elke dag mee in mijn werk. Het geeft plezier. Daagt uit. Voedt nieuwsgierigheid. En geeft opnieuw ruimte om te spelen.

Lees meer
ruimtehouders-hanneke-referentie-website

Hanneke Puts

Procesinnovator Ruimtelijke ontwikkeling TNO
ruimtehouders-elsbeth-roelofs-referentie-website

Elsbeth Roelofs

Senior programmamanager Duurzame Chemische sector MVO Nederland
Ik kan nu flexibeler schakelen en bewegen

Ruimtehouders heeft me meer inzicht gegeven hoe ik mezelf in innovatieprocessen in kán zetten. Het verschil voelen tussen wat ben ik geneigd te doen en dat wat nodig is in het moment. Het sterke van de opleiding is dat je je als katalist ontwikkelt door zelf het creatieve proces een aantal keren te ondergaan. Door te spelen met tijd, ruimte, energie en het talent in een groep krijg je het proces steeds beter in je vingers. Zeker als het spannend wordt en je het ongemak van een team en van jezelf in niet-weten hebt te verduren. Want dat is nodig om tot werkelijke doorbraak te komen. Als begeleider en katalist kan ik nu flexibeler schakelen en bewegen in innovatieprocessen in mijn sector.

Hilde en Mieke zijn als trainers transparant, helder en zorgvuldig in hun begeleiding.

Lees meer

Persoonlijk verkennen?

Neem contact met ons op als je wilt verkennen of deze leergang iets voor je is.

Mieke Nauta

mieke@ruimtehouders.nl
06 42 811 487

Hilde Swets

hilde@ruimtehouders.nl
06 24 144 055

Persoonlijk verkennen?

Neem contact met ons op als je wilt verkennen of deze leergang iets voor je is.

Mieke Nauta

mieke@ruimtehouders.nl
06 42 811 487

Hilde Swets

hilde@ruimtehouders.nl
06 24 144 055

Persoonlijk verkennen?

Neem contact met ons op als je wilt verkennen of deze leergang iets voor je is.

Mieke Nauta

mieke@ruimtehouders.nl
06 42 811 487

Hilde Swets

hilde@ruimtehouders.nl
06 24 144 055

Veel gestelde vragen

Deze opleiding is niet voor iedereen. Als je een snel antwoord wil op je innovatievragen en het liefst een kant-en-klaar recept voor vernieuwing, dan is het verstandig wat verder te gaan zoeken. Natuurlijk willen we allemaal een quick fix voor de uitdagingen waarvoor we staan. Het vergt lef om jouw vaste patronen en die van je organisatie onder de loep te nemen en deze te doorbreken. Als je daar open voor staat, dan is Ruimte houden voor Innovatie voor jou de moeite waard.

Zeker wel, ook een vel wit papier geeft een kader als je tot iets nieuws wilt komen. De vraag, het team, de hoeveelheid tijd, de ruimte waarin je aan de slag gaat, de ambitie en de gedroomde uitkomsten: het zijn allemaal kaders. We onderzoeken ze, spelen ermee en verleggen de grenzen.

Daarnaast: je hebt ook je eigen kaders. Je aannames, vooronderstellingen die je blik op de wereld bepalen. Hoe vast zijn die kaders? Innovatie gaat over het inzetten van ieders creativiteit. En dan spreken we vaak over ‘out of the box’ denken. Minstens zo interessant is de vraag: wat is ‘inside the box’? Vanuit welk vast kader denk en handel je?

Gedrag van mensen wordt gestuurd door processen die veelal onbewust verlopen. Dat is inderdaad best vaag, omdat we er niet heel bewust bij stilstaan en onze manier van waarnemen subjectief is.

Leren gebruik te maken van je onbewuste, je intuïtie, dat is wel cruciaal bij creatieve processen. De inzichten die je dan opdoet, kun je omzetten in tastbare en concrete nieuwe producten, diensten en processen.

Hoe dat er voor jou uitziet, dat weten we niet. Wat we wel weten, is dat leren oefening vraagt. Doen, doen, doen. Op verschillende plekken en settings. Het kan zijn dat je nieuwe werkvormen uitprobeert bij een vergadering of meeting, dat je een innovatie-experiment ontwerpt en voorbereidt, een studiedag anders inricht, noem maar op. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

Nee, dat doen we niet. En dat is een bewuste keuze. We gebruiken de diversiteit van de deelnemers en het verschil in organisatie om je perspectief te verbreden. Want dan ontstaat er meer ruimte, zo is onze ervaring. En die ruimte is nodig om tot een werkelijke shift in denken en doen te komen. Wel belangrijk, als je wilt innoveren.

Projectleiders, managers, adviseurs en opleiders uit verschillende organisaties die allemaal een sterke behoefte hebben om van binnenuit een nieuwe beweging in gang te zetten, of te versterken. Er is voldoende diversiteit in de groep om je nieuwsgierigheid uit te dagen, je perspectief en dat van anderen te onderzoeken en te benutten.

Sommige deelnemers melden zich aan in een klein team, zodat een grotere slagkracht in hun werkomgeving mogelijk wordt.

In de leergang gaan we uit van samen direct doen, ervaren, experimenteren en daarvan leren, om het proces van co-creatie en innovatie vervolgens in je eigen werkpraktijk te kunnen toepassen. Dat vraagt van jou als deelnemer dat je openstaat voor het leren in contact met de andere deelnemers. Zo maak je je nieuwe innovatieconcepten eigen.

Veel gestelde vragen

Deze opleiding is niet voor iedereen. Als je een snel antwoord wil op je innovatievragen en het liefst een kant-en-klaar recept voor vernieuwing, dan is het verstandig wat verder te gaan zoeken. Natuurlijk willen we allemaal een quick fix voor de uitdagingen waarvoor we staan. Het vergt lef om jouw vaste patronen en die van je organisatie onder de loep te nemen en deze te doorbreken. Als je daar open voor staat, dan is Ruimte houden voor Innovatie voor jou de moeite waard.

Zeker wel, ook een vel wit papier geeft een kader als je tot iets nieuws wilt komen. De vraag, het team, de hoeveelheid tijd, de ruimte waarin je aan de slag gaat, de ambitie en de gedroomde uitkomsten: het zijn allemaal kaders. We onderzoeken ze, spelen ermee en verleggen de grenzen.

Daarnaast: je hebt ook je eigen kaders. Je aannames, vooronderstellingen die je blik op de wereld bepalen. Hoe vast zijn die kaders? Innovatie gaat over het inzetten van ieders creativiteit. En dan spreken we vaak over ‘out of the box’ denken. Minstens zo interessant is de vraag: wat is ‘inside the box’? Vanuit welk vast kader denk en handel je?

Gedrag van mensen wordt gestuurd door processen die veelal onbewust verlopen. Dat is inderdaad best vaag, omdat we er niet heel bewust bij stilstaan en onze manier van waarnemen subjectief is.

Leren gebruik te maken van je onbewuste, je intuïtie, dat is wel cruciaal bij creatieve processen. De inzichten die je dan opdoet, kun je omzetten in tastbare en concrete nieuwe producten, diensten en processen.

Hoe dat er voor jou uitziet, dat weten we niet. Wat we wel weten, is dat leren oefening vraagt. Doen, doen, doen. Op verschillende plekken en settings. Het kan zijn dat je nieuwe werkvormen uitprobeert bij een vergadering of meeting, dat je een innovatie-experiment ontwerpt en voorbereidt, een studiedag anders inricht, noem maar op. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

Nee, dat doen we niet. En dat is een bewuste keuze. We gebruiken de diversiteit van de deelnemers en het verschil in organisatie om je perspectief te verbreden. Want dan ontstaat er meer ruimte, zo is onze ervaring. En die ruimte is nodig om tot een werkelijke shift in denken en doen te komen. Wel belangrijk, als je wilt innoveren.

Projectleiders, managers, adviseurs en opleiders uit verschillende organisaties die allemaal een sterke behoefte hebben om van binnenuit een nieuwe beweging in gang te zetten, of te versterken. Er is voldoende diversiteit in de groep om je nieuwsgierigheid uit te dagen, je perspectief en dat van anderen te onderzoeken en te benutten.

Sommige deelnemers melden zich aan in een klein team, zodat een grotere slagkracht in hun werkomgeving mogelijk wordt.

In de leergang gaan we uit van samen direct doen, ervaren, experimenteren en daarvan leren, om het proces van co-creatie en innovatie vervolgens in je eigen werkpraktijk te kunnen toepassen. Dat vraagt van jou als deelnemer dat je openstaat voor het leren in contact met de andere deelnemers. Zo maak je je nieuwe innovatieconcepten eigen.