Ruimtehouders in onderwijs
Ben jij een onderwijsprofessional of schoolleider?
Je ziet dat er in de complexiteit van vraagstukken andere oplossingen nodig zijn. Het vraagt van jou en je team meer flexibiliteit, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Hoe doe je dit?
Veranderen, innoveren, duurzaam vernieuwen; je leest er van alles over. Je bent ambitieus en je wilt vooruit en je weet dat je team meer kan dan het nu laat zien.
Heb je het gevoel dat ...
- Er kansen blijven liggen en jij nu niet het verschil kan maken?
- Er geen tijd en ruimte voor vernieuwing en innovatie is?
- Oude systemen en regels jou en je team belemmeren, zodat jullie te vaak stilstaan?
- Verschillende belangen een spanningsveld creëren dat niet productief is en ontwikkeling in de weg staat?
Bij Ruimtehouders leer je hoe je je leiderschap voor innovatie vergroot via de principes van een creatief proces. Je doorbreekt vastgeroeste patronen, je ontwikkelt je bewustzijn en leert nieuwe leiderschapsvaardigheden.
Je vergroot de innovatiekracht van je team en realiseert een vernieuwende beweging in je organisatie.
Bekijk de animatie maar eens!
- je ruimte en vrijheid hebt om het op jouw manier te doen, zodat jij blaakt van de energie?
- jouw team meer eigen verantwoordelijkheid neemt en jij je ook bezig kunt houden met de langere termijn?
- de verschillende kwaliteiten van de teamleden echt gebruikt worden en het onderlinge vertrouwen vergroot?
... wat wordt er dan mogelijk?
Mary Lou Cook
Schrijver en activist
Aanbod Ruimtehouders in onderwijs
Leer hoe je betekenisvolle leer- en innovatie- processen kunt ontwerpen en begeleiden.
Begeleid je team in verandering en creëer een lerende cultuur.
Wie wij zijn
Er is zoveel mogelijk als een team elkaar onderling vertrouwt. Een team dat de diversiteit en het aanwezige talent durft in te zetten om cruciale vragen te kraken.
Wat anderen zeggen...
Nieuwe settingen creëren
Een deel van mijn werk als manager bestond uit het maken van beleid en plannen, waarna ik mensen in stelling bracht om het uit te kunnen voeren. Het planmatige leek logisch, maar in de praktijk bleek het toch vaak anders te werken. Ik heb geleerd om settingen te creëren, waarin vanuit een gemeenschappelijk fundament nieuw gedrag ontstaat, zowel bij mijzelf als bij mijn teamleden.
Openheid en ruimte waarin niet alles is vastgelegd in een structuur of in een vorm gaf in het begin wat onzekerheid, maar het geeft zoveel mogelijkheden! De diversiteit aan kwaliteiten van mijn team wordt beter benut en het potentieel van mijn team ontwikkelt zich zichtbaar.
Dit vraagt veel van mijn vaardigheden als leider. Vooral om flexibel te kunnen schakelen tussen de verschillende opgaven waarvoor we staan; op operationeel of strategisch niveau, maar ook vaak op creatief niveau vanuit innovatievragen.
Ik heb in de opleiding en experimenten veel geoefend, ben me bewuster geworden van mijn rol en plek en ik ben als leider gegroeid. Bovendien heb ik meer vertrouwen gekregen in de transitie die we als geheel doormaken en het aandeel van ieder van ons hierin.
Het verschil maken
Hoe kunnen we onderwijs en onderzoek optimaal met elkaar verbinden? Deze complexe vraag kwam naar voren bij de gezamenlijke sectororganisaties; PO-Raad, VO-Raad, MBO-raad, Vereniging Hogescholen en VSNU. Om een ander resultaat te bereiken, hebben we als team voor een ander, creatief proces gekozen.
In een serie bouwsessies zochten onderwijsprofessionals en onderzoekers samen innovatieve manieren om de verschillende werelden te verbinden, zodat ze zich beiden meer evidence-informed kunnen ontwikkelen. Ruimtehouders heeft ondersteund bij het ontwerp van de bouwsessies en de professionalisering van het team dat de sessies begeleidde.
Samenwerking met Ruimtehouders heeft me meer vertrouwen gegeven dat een creatieve benadering werkelijk het verschil kan maken. Ik heb geleerd snel en flexibel te schakelen en de spanning van het niet-weten optimaal te benutten. Deze aanpak werkt en leidt tot doorbraak in denken en doen. Eén van de zichtbare resultaten: Lerend onderwijs voor een lerend Nederland
Afstemmen op ambitie
Het werken met Ruimtehouders heeft mij & het team veel opgeleverd. Ik heb meer zicht gekregen op ‘waarom we de dingen doen zoals we ze doen’. De samenhang tussen ambities en alledaags werk is meer op elkaar afgestemd. In het team dezelfde purpose & waarden delen is cruciaal voor de onderlinge samenwerking en het bereiken van de bedrijfsdoelen. Door het onbewuste bewust te maken is de samenhang sterk toegenomen en misschien wel het belangrijkste, het plezier, de creativiteit en de motivatie. Een verrijking!
Nieuwe verbindingen maken
De ervaring met Ruimtehouders heeft me een spiegel voorgehouden. Ik zie een nieuwe horizon en andere mogelijkheden. Mijn denken over leren en kennis is veranderd. Ik maak daar nu direct gebruik van in mijn werk als productmanager bij Noordhoff Uitgevers. Soms gaat een verandering traag, soms (veel te) snel. Hilde en Mieke hebben me het vertrouwen gegeven dat er veel meer mogelijk is dan je denkt, als je open staat voor nieuwe verbindingen en het creërend proces.
Persoonlijk verkennen?
Ben je benieuwd of een programma van Ruimtehouders iets voor jou is? Bel of mail voor een kennismaking.