Neem vrijblijvend contact op

Co-productie

Leerexpeditie onzekerheidsvaardigheid

Samen met andere voorlopers de ruimte voor vernieuwing exploreren en de inzichten toepassen in je eigen praktijk.

Bekijk de praktische info
en schrijf je in
Co productie

Werk je in, met of tussen organisaties aan vernieuwing? Dan ontkom je er niet aan: onzekerheid. Onzekerheid roept van alles op en zeker in organisaties wordt het vaak liever vermeden. Maar is dat wel zo slim?
Hoe ga je om met onzekerheid en hoe kan het bijdragen aan de vernieuwing? Dat onderzochten we de afgelopen jaren met de expeditie Onzekere Zaken vanuit Fontys hogeschool en De Haagse Hogeschool. We zetten de expeditie voort en dat doen we in een nieuwe, versterkte formatie. Met TwynstraGudde en Ruimtehouders – twee partijen voor wie verandering, vernieuwing én onzekerheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. 

Wil je met ons mee in het vervolg van het onderzoek en leren hoe jij je vaardigheid in vernieuwen vergroot? Je bent van harte welkom bij de Leerexpeditie onzekerheidsvaardigheid.

The task we must set for ourselves is not to feel secure, but to be able to tolerate insecurity.

– Erich Fromm

Leerexpeditie onzekerheidsvaardigheid

De Leerexpeditie onzekerheidsvaardigheid is een leer- en onderzoeksproces voor en door professionals die werken aan vernieuwing. Tijdens deze leerexpeditie ontwikkel je een visie op  vernieuwing, waarbij we je uiteraard meenemen in de opbrengsten van het eerdere onderzoek. Ook ontwikkel je je eigen onzekerheidsvaardigheid én je leert hoe je vanuit jouw rol anderen kunt begeleiden. Het gaat dus niet alleen om ‘weten’ hoe het werkt, maar ook om doen, vaardig worden en vertrouwen ontwikkelen.

 

Vanuit Onzekere Zaken wordt gedurende de leerexpeditie vervolgonderzoek gedaan naar vernieuwing waar volgens ons onderzoek onzekerheid een belangrijk onderdeel van is. Dit actie-onderzoek wordt uitgevoerd door Tessa Cramer, lector Designing the Future (Fontys Hogeschool) en Marjolijn Zwakman, kunstenaar-onderzoeker lectoraat Change Management (De Haagse Hogeschool).

INFO1 website
Afbeelding

Voor wie deze leerexpeditie is

Deze leerexpeditie is voor professionals met vernieuwingszin; mensen die zich afvragen hoe het anders kan en bereid zijn om anders te doen (of daarin te oefenen).

Herken jij jezelf hierin? Je bent bezig met vernieuwing in je werk en je merkt dat wat je doet niet toereikend is om daadwerkelijk te veranderen. Ergens weet je dat je het dilemma niet kunt oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.

Hoe kan het anders? Hoe zou het zijn als je vanuit andere waarden zou werken? Waarden die bijvoorbeeld niet gericht zijn op controle, risicobeheersing of maakbaarheid, maar waarden die juist meer de menselijkheid, onzekerheid, kunst en creatie insluiten. Die switch is niet zomaar gemaakt en je kan wel wat moed, inzichten, vaardigheden en inspiratie gebruiken. 
Daarbij; je vindt het ook gewoon leuk om samen met andere professionals onzekerheidsvaardigheid verder te verkennen en te verdiepen!

Wat het je brengt

Je wordt vaardig in je omgang met onzekerheid in jouw praktijk. Je leert verschillende aspecten van onzekerheidsvaardigheid kennen, via een divers palet aan oefeningen en werkvormen in een mix van stijlen die het team biedt.

In de leerexpeditie

Onderzoeken & leren

In het eerste deel van het empirisch onderzoek zijn denkbeelden gevormd over onderzekerheidsvaardigheid.

[tekst over de focus van het vervolgonderzoek] 

Tijdens de leerexpeditie gaan we verder met deze onderwerpen, gekoppeld aan jouw praktijk. In vier inhoudelijke dagen ga je aan de slag met een eigen vraagstuk, waarbij we samen op reis gaan en leren, onderzoeken, uitproberen, ervaren, vaardiger worden en dit laten bijdragen aan vernieuwing.

Een expeditie met een bedoeling en een opbrengst, zonder vooraf precies te weten wat dat zal zijn. We gaan de onderzekerheid gelijk maar aan! 

Scherm­afbeelding 2024 06 12 om 17.27.30

Wat te verwachten

We hebben een aantal randvoorwaarden geformuleerd om ruimte te creëren en bedding te geven aan de leerexpeditie.

Praktische info en aanmelden

De leerexpeditie bestaat uit vier inhoudelijke dagen en deze vinden plaats bij TwynstraGudde, Oliemolenhof 14a in Amersfoort. De inhoudelijke dagen zijn op:

Woensdag
9 oktober 2024
Woensdag
13 november 2024
Woensdag
18 december 2024
Woensdag
8 januari 2025*

*) Tijdens de laatste dag neem je ook een aantal collega’s mee op expeditie. Twee of drie collega’s die nieuwsgierig zijn naar onzekerheidsvaardigheid, die willen weten hoe je kunt leren vernieuwen, die zich hierin willen ontwikkelen. Heb je al een idee welke collega’s je hiervoor wilt uitnodigen? Geef de datum alvast aan hen door!

Begeleiding

Tijdens de leerexpeditie worden de inhoudelijke dagen m.n. verzorgd door Hilde Swets (Ruimtehouders) en Oukje van Merle (TwynstraGudde). Het actie-onderzoek wordt uitgevoerd door Tessa Cramer (Fontys Hogeschool) en Marjolijn Zwakman (De Haagse Hogeschool).

Investering

Je investering bedraagt € 1.800,- (excl. btw, incl. lunches). Dit is inclusief de deelname van jouw (twee of drie) collega’s tijdens de laatste dag.

Wie wij zijn

De Leerexpeditie onzekerheidsvaardigheid is een co-productie van Fontys Hogeschool, De Haagse Hogeschool, TwynstraGudde en Ruimtehouders. Vier organisaties met expertise op het gebied van onzekerheid, veranderen en vernieuwen. We stellen ons graag aan je voor.

Tessa Cramer (PhD) is socioloog en futurist, momenteel is zij lector Designing the Future bij Fontys Hogeschool. Onzekerheid is een van de kernthema’s binnen Tessa’s onderzoeksgroep.

Tessa Cramer
Tessa Cramer
Lector Designing the Future
Fontys Hogeschool
Marjolijn Zwakman
Marjolijn Zwakman
Kunstenaar - onderzoeker
De Haagse Hogeschool

Marjolijn Zwakman is multidisciplinair kunstenaar met een bachelor en twee masters in de kunsten op zak. Als kunstenaar-onderzoeker is zij verbonden aan het lectoraat Change Management van De Haagse Hogeschool en werkt aan het onderwerp onzekerheid.

Vanuit Ruimtehouders begeleidt Hilde Swets transitieprocessen en traint leiders, adviseurs en facilitators om vernieuwing en innovatie van binnenuit vorm te geven. Ze is co-auteur van het boek Durf te doen wat onbekend is.

nieuwe ruimte voor leren hilde swets.jpg
Hilde Swets
Transitiebegeleider
Ruimtehouders
Oukje van Merle
Oukje van Merle
Social designer
TwynstraGudde

Als social designer bij TwynstraGudde ontwikkelt Oukje van Merle binnen en tussen organisaties ruimte om samen moedig, reflectief en creatief aan de slag te gaan. Daarnaast werkt ze als autonome maker aan een strip genaamd ‘de reis van het rondje’, over een rondje dat in een vierkantje probeert te passen.

Iets voor jou?

Ben je onzeker of dit iets voor jou is? Wil je even sparren?
Neem gerust contact met ons op!

nieuwe ruimte voor leren hilde swets.jpg

Hilde Swets

hilde@ruimtehouders.nl
06 24 144 055

Tessa Cramer

Tessa Cramer

designingthefuture@fontys.nl

Co productie
Scroll naar boven
Inspiratie in jouw inbox
Mogen we je een inzicht sturen? (max 1x per maand)
We spammen je niet, houden we zelf ook niet van.
Nieuwsbrief inschrijving