Training
Leidinggeven aan verandering
Begeleid je team in verandering en creëer een lerende cultuur.
Leidinggeven aan verandering is een training voor leiders die vernieuwing in hun organisatie willen en die tools willen om dit op een nieuwe, duurzame manier te doen. Een manier waarbij je de kwaliteiten van teamleden benut, waarbij je belemmerende patronen doorbreekt en de verandering met elkaar realiseert. Met de training Leidinggeven aan verandering breng je jouw team in beweging, ontwikkel je jouw leiderschap en creëer je een lerende cultuur in je team.
Voor wie
Deze training is bedoeld voor leiders (schoolleiders, teamleiders, managers) die de basis van het leidinggeven beheersen en die toe zijn aan de ‘next step’. Leiders met lef en gedrevenheid, die hands-on aan de slag willen. Leiders die willen bijdragen aan vernieuwing en transitie; die hun team willen laten groeien, die creativiteit en het verschil in talent van zichzelf en het team willen inzetten om tot vernieuwing en innovatie te komen.
Diversiteit in een groep heeft een grote meerwaarde voor het leren. Indien mogelijk combineren we daarom de groepen van de training ‘Leidinggeven aan verandering’, specifiek gericht op leiders uit het onderwijs, en ‘Ruimte houden voor innovatie’, gericht op leiders uit andere sectoren. Deze trainingen zijn hetzelfde, alleen is de doelgroep verschillend. Onze ervaring is dat deelnemers het fijn vinden om zowel met mensen vanuit de eigen sector te leren als met mensen uit andere sectoren.
Wil je meer veranderkracht in je team?
Heb je ambitieuze collega’s of changemakers in je team die ook willen leren hoe je een dergelijk veranderproces kunt vormgeven? Teamleden die wellicht pionier of voorloper zijn in de vernieuwing, die hier een verlangen in hebben? Speciaal voor hen is er de training Nieuwe ruimte voor leren. Bekijk deze training via deze link of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Het is tijd voor verandering, maar hoe?
Veel mensen willen het anders. Systemen die in het verleden helpend waren, worden nu als keurslijf ervaren. Het knelt op allerlei manieren en er is een enorme drang naar verandering. Een mooi startpunt, maar dan ben je er nog niet. Verandering van een systeem of organisatie vraagt van mensen om zelf te veranderen. Hoe doe je dat? En hoe doe je dat met een team?
Je droomt van een energiek en bruisend team dat verantwoordelijkheid neemt en zelf met nieuwe oplossingen komt. Een team waarin mensen initiatief nemen en elkaar inspireren, waarin teamleden lerend durven zijn, zichzelf en elkaar bevragen en aanspreken. Een team met teamleden die zichzelf durven zijn, het beste van zichzelf inzetten en zich continu blijven ontwikkelen.
Maar je vraagt je af: waar halen we de tijd en energie vandaan? Hoe doorbreken we vaste patronen? Hoe krijg ik alle neuzen dezelfde kant op? Wat moet ik doen om het team in beweging te krijgen? Hoe rek ik de grenzen op van het systeem? En hoe overtuig ik iedereen van de nieuwe manier van werken?
In de training Leidinggeven aan verandering gaan we hiermee aan de slag!
Hoe zou het zijn als ...
- je weet hoe je mensen meekrijgt in verandering en commitment krijgt voor vernieuwing en innovatie?
- je een vernieuwend verandermodel kent waarmee je kleine en grote vernieuwingen in je organisatie kunt creëren?
- je weet wat je in je team kunt doen, zodat teamleden elkaar aanspreken en er een lerende cultuur ontstaat?
- je met weerstand kunt omgaan en tools hebt om belemmerende patronen te doorbreken, zodat je team doorgroeit naar een professioneel team?
- jij en je teamleden energie en plezier beleven in verandering?
- jij en je teamleden meer verandervaardig zijn en makkelijker in verandering kunnen bewegen?
Ik had het verlangen om met gelijkgestemde mensen te werken die, net als ik, bezig zijn met organisatieverandering en het nieuwe werken. Ik vroeg me af: hoe kun je nu innoveren binnen bestaande structuren?
Ik ben een doener: ik zit heel erg in de actie, ben gewend om problemen op te lossen, dingen voor elkaar te krijgen, actieplannen uit te zetten. Dat is mijn manier om controle te houden. Daar liep ik tijdens de training direct tegenaan. Want die daadkracht is naast een kwaliteit in vele situaties, ook mijn grootste valkuil in het faciliteren van een creatief proces voor mijn team.
Door de training heb ik meer geduld. Met mezelf, met anderen, maar bovenal geduld met het proces. Ik heb ook meer vertrouwen gekregen, zowel in mezelf als in mijn team. Waar het om gaat is dat je het proces op een andere manier in steekt, zodat de verschillende kwaliteiten van het team zichtbaar en ingezet worden. Ik kan nu ruimte houden zodat er nieuwe resultaten ontstaan.
Nynke Verdoner - Schoolleider basisonderwijs
Hoe we werken
‘Hoe krijg ik mijn collega’s mee?’ is de vraag die ons regelmatig wordt gesteld. Op zich logisch, want het is behoorlijk frustrerend als je zelf een verlangen voor verandering hebt (misschien wel urgentie ervaart!), maar anderen dit niet zien. Harder roepen, duwen en trekken heeft geen zin. Wat dan wel?
Verandering of transitie begint bij jou. Als jij iets nieuws wilt creëren, zul je zelf iets nieuws moeten doen. Daarom besteden we veel aandacht aan jou, aan hoe jij beweegt in verandering en in fasen van niet weten. Van daaruit kun je een proces faciliteren waarin je een team in beweging brengt; het golvende proces van leren, creëren en veranderen. Tijdens de training leren we je hoe je dit proces kunt ontwerpen en begeleiden en wat dit van jouw leiderschap vraagt.
Wat deze training je oplevert
Je leert:
- een vernieuwende visie op veranderen die je praktisch kunt gebruiken voor het realiseren van kleine en grote veranderingen en die je voor de langere termijn als innovatiestrategie kunt gebruiken;
- het talent, de kwaliteit en de onderlinge verschillen van teamleden bewust inzetten om tot co-creatie te komen;
- technieken om anderen in beweging te kunnen begeleiden en je ontwikkelt jouw handelingsrepertoire in het leidinggeven aan verandering en het begeleiden van teams in verandering;
- onderscheid maken tussen operationele, strategische en creatieve vraagstukken en weet welke processen waarvoor in te zetten;
- zelf te bewegen in het onbekende én je leert de creatieve spanning houden wanneer een team zich collectief in het onbekende bevindt;
- belemmerende (team)patronen doorbreken om een team in beweging te brengen.
Je ervaart:
- nieuwe energie en plezier in je werk;
- meer durf en lef bij lastige vraagstukken en grote veranderopgaven;
- vertrouwen in je eigen leiderschap en de talenten van je team;
- meer verandervaardigheid bij jezelf en teamleden;
- groei en ontwikkeling van teamleden en het team als geheel.
Opzet
De training bestaat uit een intakegesprek, inhoudelijke trainingsdagen (losse dagen en tweedaagses), de online quest Durf te doen wat onbekend is, intervisiebijeenkomsten en een digitale leeromgeving. Houd rekening met een totale studiebelasting van 124 uur.
Kennis is fijn, maar het gaat erom wat je ermee doet. Vaardig worden en het eigen maken vergt oefenen en doen. Uiteraard behandelen we verschillende theorieën, maar altijd verbonden aan praktisch handelen. De training is praktisch en praktijkgericht. Daarom ga je aan de slag met een innovatievraagstuk uit je eigen werk, waarbij je oefent, experimenteert en leert.
In de training werken we ervaringsgericht. We creëren een setting waarin jij zelf kunt ervaren en zo tot dieper leren komt. We gebruiken werkvormen die je ook in je eigen praktijk kunt toepassen, in het begeleiden van een team.
Wellicht overbodig om te noemen, maar voor een succesvol resultaat is het belangrijk dat je zelf eigenaar bent van je leerproces. Het vraagt een bewuste investering in tijd, energie en een lerende houding waarin je bereid bent te ervaren, oefenen, toe te passen, te delen en te reflecteren op jouw leren.
Diversiteit in een groep heeft een grote meerwaarde voor het leren. Indien mogelijk combineren we daarom de groepen van de training ‘Leidinggeven aan verandering’, specifiek gericht op leiders uit het onderwijs, en ‘Ruimte houden voor innovatie’, gericht op leiders uit andere sectoren. Deze trainingen zijn hetzelfde, alleen is de doelgroep verschillend. Onze ervaring is dat deelnemers het fijn vinden om zowel met mensen vanuit de eigen sector te leren als met mensen uit andere sectoren.
Herregistratie voor schoolleiders
Deze training is door het Schoolleidersregister PO aangemerkt als herregistratie-aanbod voor formeel leren en is met een herregistratiewaarde van 50 punten gecertificeerd voor de thema’s Persoonlijk leiderschap, Verandermanagement en Leidinggeven aan leren.
Het Schoolleidersregister PO vereist voor certificering een vorm van toetsing. Wanneer je de training wilt opvoeren voor herregistratie, zul je dus deel moeten nemen aan de toetsing. Als toetsing hanteren we een ‘leeruitkomst’. Een leeruitkomst is wat een deelnemer moet weten, begrijpen of toepassen na een leerperiode. Je kiest zelf een vorm waarin je de leeruitkomst aantoont.
Na succesvolle afronding – en dus een positieve beoordeling van de leeruitkomst – dien je het behaalde certificaat te uploaden in het register van het Schoolleidersregister PO. De kosten die het Schoolleidersregister PO aan ons berekent voor deze handeling (€ 65,- excl. btw), zullen wij aan je doorberekenen. Omdat niet iedereen de training zal opvoeren voor herregistratie, brengen we die kosten dus niet bij iedereen in rekening.
De investering voor deze training bedraagt € 3.575,- (excl. btw, incl. materiaal, lunches, diner en de overnachtingskosten tijdens de tweedaagses).
Wanneer je gebruik maakt van de herregistratie in het Schoolleidersregister PO, zullen we de certificeringskosten á € 65,- (excl. btw) aan je doorberekenen.
Daarnaast gaan we ervan uit dat je ons boek Durf te doen wat onbekend is in bezit hebt. Het boek is voor € 28,95 (incl. btw) verkrijgbaar op onze website of via je lokale boekhandel.
Heeft jouw leidinggevende meer informatie nodig voor deze investering? Download hier de flyer voor leidinggevenden die een bewuste keuze willen maken.
De training bestaat uit 8 dagen, waarvan 2x een tweedaagse. De data zijn als volgt:
dinsdag | 5 november 2024 |
dinsdag & woensdag | 26 & 27 november 2024 |
dinsdag | 7 januari 2025 |
dinsdag | 4 februari 2025 |
dinsdag & woensdag | 18 & 19 maart 2025 |
dinsdag | 15 april 2025 |
Elke bijeenkomst vindt plaats op een locatie die past bij het thema dat we behandelen. We ontmoeten elkaar dus op verschillende locaties in Nederland, zoals in Elspeet, Vught, Harmelen of Amersfoort.
Trainers: Hilde Swets & Roos van der Voort met gasttrainers.
De training is VOL
Meld je aan voor de wachtlijst via de knop hieronder. We reserveren dan een plek voor je in de eerstvolgende editie én we nemen contact met je op als er toch nog een plekje vrij komt in de huidige groep.
De training bestaat uit 8 dagen, waarvan 2x een tweedaagse. De data zijn als volgt:
woensdag | 4 oktober 2023 |
woensdag & donderdag | 15 & 16 november 2023 |
woensdag | 6 december 2023 |
woensdag | 10 januari 2024 |
woensdag & donderdag | 7 & 8 februari 2024 |
woensdag | 13 maart 2024 |
Elke bijeenkomst vindt plaats op een locatie die past bij het thema dat we behandelen. We ontmoeten elkaar dus op verschillende locaties in Nederland, zoals in Elspeet, Vught, Harmelen of Amersfoort.
Trainers: Hilde Swets & Roos van der Voort met gasttrainers.
De training is VOL
Meld je aan voor de wachtlijst via de knop hieronder. We reserveren dan een plek voor je in de eerstvolgende editie én we nemen contact met je op als er toch nog een plekje vrij komt in de huidige groep.
Wat anderen zeggen...
Grip op het proces
Ik ben al langer bezig met vernieuwen en veranderen, maar deze opleiding heeft mij geholpen om meer grip te krijgen op het vernieuwingsproces waar ik volop in zit. Ik heb geleerd om uit te zoomen om naar het gehele (golvende) proces te kijken en soms juist meer in te zoomen, om te kijken naar onderdelen waar het wat stagneerde of waar ik zelf niet goed verder mee kon.
Ik heb ervaren hoe ik zelf ben en doe in zo’n golvend proces, welke aannames me in de weg staan en welke vaardigheden en perspectieven juist helpend zijn om met een heldere richting/ stip aan de horizon te werken die ook nog ruimte laat voor ontwikkeling en verdere invulling.
Het was erg fijn om dat proces te ervaren en te leren hoe je dit zelf kunt vormgeven. En dan ook nog met een fijne groep mensen die met veelal dezelfde vraagstukken hebben. Het heeft mij professioneel maar ook persoonlijk veel gebracht. De opleiders zijn zeer ervaren, doelgericht en de hele opleiding zit echt sterk in elkaar!
Van reageren naar creeëren
Mijn verlangen was dat we als groot onderwijsteam zichtbaar zijn in de regio. Maar waar ik tegenaan liep was de verdeeldheid in het team. Het was veel meer ieder voor zich dan ik had gedacht. Ik wilde graag dat ze minder reactief, en meer proactief zouden werken of zelfs meer creatief. Dat ze het werk met elkáár zouden gaan oppakken, dat was niet het geval.
Wat ik geleerd heb in deze training is hoe ik als teamleider het teampatroon van reageren kan transformeren naar creëren. Ik pakte eerst vrij rationeel een probleem aan, nu beredeneer ik minder, ik ontwikkel het teamproces. Ik kan interventies inzetten waardoor het team goed z’n kwaliteiten benut. Zodat ze zelf tot inzichten komen, dat heeft een sterk effect. Zo kunnen we beter anticiperen op de vraagstukken die op ons afkomen en een innovatief antwoord nodig hebben. Er komt veel energie vrij in dit proces, het team krijgt er zin in.
Een ander proces voor nieuwe resultaten
Ik had het verlangen om met gelijkgestemde mensen te werken die, net als ik, bezig zijn met organisatieverandering en het nieuwe werken. Ik vroeg me af: hoe kun je nu innoveren binnen bestaande structuren?
Ik ben een doener: ik zit heel erg in de actie, ben gewend om problemen op te lossen, dingen voor elkaar te krijgen, actieplannen uit te zetten. Dat is mijn manier om controle te houden. Daar liep ik tijdens de training direct tegenaan. Want die daadkracht is naast een kwaliteit in vele situaties, ook mijn grootste valkuil in het faciliteren van een creatief proces voor mijn team.
Door de training heb ik meer geduld. Met mezelf, met anderen, maar bovenal geduld met het proces. Ik heb ook meer vertrouwen gekregen, zowel in mezelf als in mijn team. Waar het om gaat is dat je het proces op een andere manier in steekt, zodat de verschillende kwaliteiten van het team zichtbaar en ingezet worden. Ik kan nu ruimte houden zodat er nieuwe resultaten ontstaan.
Sterk en krachtig zijn in het moment
Wat ik geleerd heb in de leergang ‘Ruimte houden voor innovatie’ is dat ik krachtig ben op het moment wanneer ik er echt moet staan: duidelijk aanwezig met een helder verhaal. Ik doorzie de verschillende lagen in een veranderproces, zowel op korte, als lange termijn. Ik kan nu een team begeleiden in dit proces en weet hoe ik tijd, ruimte en energie naar mijn hand kan zetten ten bate van het leren van anderen.
Alles klopt in de leergang: vormgeving, oefeningen en werkomgeving zijn congruent met elkaar. Heel fijn hoe Ruimtehouders de kunst van het innoveren met wijsheid en passie overbrengen.
Vertrouwen op de golfbeweging
Hiervoor was ik tijdens het proces altijd op een kunstmatige manier aan het sturen naar het resultaat dat ik van tevoren al in mijn hoofd had. Wat ik wilde leren was de procesbegeleiding zo in te richten dat anderen ook tot hun recht komen.
Na deze training durf ik te vertrouwen op mijn ontwerp en het proces van de golfbeweging. Ik durf het te laten gebeuren. Doordat ik veel meer inspeel op wat nodig is in het moment bereiken we het doel op een veel betere manier met meer betrokkenheid en commitment.
Niet weten en verschillen kunnen benutten
Elke dag weer heb ik profijt en plezier van alles wat ik tijdens de training geleerd heb. Ik werk bij een kennisinstelling waarbij ik als onderzoeker en adviseur altijd gericht ben op antwoorden en oplossingen (die ik het met name ‘moet weten’, dacht ik). In de training hebben we echt ervaren dat je met een team soms ‘even’ door het niet-weten heen moet. Het levert informatie op over ‘het echte nieuwe’ en helpt je voorbij de vastgeroeste patronen te komen. Het helpt mij om het als fase van een groter geheel te zien, van een proces waarin innovatie en creativiteit ruimte krijgen. Het versnelt later de implementatie van wat een team bedacht heeft. Het vraagt van mij het proces te begeleiding i.p.v. sturen. Het team komt veel beter tot z’n recht.
Wat ik ook geleerd heb is hoe ik gebruik kan maken van de verschillen tussen mensen en op welke manier verschillende perspectieven waarde hebben en naast elkaar kunnen bestaan. Terwijl ik altijd gericht was op zo snel mogelijk op zoek te gaan naar overeenkomsten en het overbruggen van verschil.
Het is echt tof om zoveel nieuwe handelingsperspectieven op innovatie aangereikt te krijgen. Ik oefen er elke dag mee in mijn werk. Het geeft plezier. Daagt uit. Voedt nieuwsgierigheid. En geeft opnieuw ruimte om te spelen. Heel inspirerend deze training.
Ik kan nu flexibeler schakelen en bewegen
Ruimtehouders heeft me meer inzicht gegeven hoe ik mezelf in innovatieprocessen in kán zetten. Het verschil voelen tussen wat ben ik geneigd te doen en dat wat nodig is in het moment. Het sterke van de training is dat je je als katalist ontwikkelt door zelf het creatieve proces een aantal keren te ondergaan. Door te spelen met tijd, ruimte, energie en het talent in een groep krijg je het proces steeds beter in je vingers. Zeker als het spannend wordt en je het ongemak van een team en van jezelf in niet-weten hebt te verduren. Want dat is nodig om tot werkelijke doorbraak te komen. Als begeleider en katalist kan ik nu flexibeler schakelen en bewegen in innovatieprocessen in mijn sector.
Hilde en Mieke zijn als trainers transparant, helder en zorgvuldig in hun begeleiding.
Persoonlijk verkennen?
Neem contact met ons op als je wilt verkennen of deze leergang iets voor je is.
Hilde Swets
hilde@ruimtehouders.nl
06 24 144 055
Vaak gestelde vragen
Deze opleiding is niet voor iedereen. Als je een snel antwoord wil op je innovatievragen en het liefst een kant-en-klaar recept voor vernieuwing, dan is het verstandig wat verder te gaan zoeken. Natuurlijk willen we allemaal een quick fix voor de uitdagingen waarvoor we staan. Het vergt lef om jouw vaste patronen en die van je organisatie onder de loep te nemen en deze te doorbreken. Als je daar open voor staat, dan is Leidinggeven aan verandering voor jou de moeite waard.
Zeker wel, ook een vel wit papier geeft een kader als je tot iets nieuws wilt komen. De vraag, het team, de hoeveelheid tijd, de ruimte waarin je aan de slag gaat, de ambitie en de gedroomde uitkomsten: het zijn allemaal kaders. We onderzoeken ze, spelen ermee en verleggen de grenzen.
Daarnaast: je hebt ook je eigen kaders. Je aannames, vooronderstellingen die je blik op de wereld bepalen. Hoe vast zijn die kaders? Innovatie gaat over het inzetten van ieders creativiteit. En dan spreken we vaak over ‘out of the box’ denken. Minstens zo interessant is de vraag: wat is ‘inside the box’? Vanuit welk vast kader denk en handel je?
Gedrag van mensen wordt gestuurd door processen die veelal onbewust verlopen. Dat is inderdaad best vaag, omdat we er niet heel bewust bij stilstaan en onze manier van waarnemen subjectief is.
Leren gebruik te maken van je onbewuste, je intuïtie, dat is wel cruciaal bij creatieve processen. De inzichten die je dan opdoet, kun je omzetten in tastbare en concrete nieuwe producten, diensten en processen.
Er komen 5 thema’s aan bod:
IK in innovatie
Wil je een team van collega’s in een vernieuwende beweging krijgen, dan is het belangrijk dat je realiseert wat jouw perspectief is, hoe jij beweegt en waar jouw energie zit als het om vernieuwing gaat.
Co-creatie in een creatief team
Je leert de talenten, de kwaliteiten en de onderlinge verschillen van teamleden bewust inzetten om tot co-creatie te komen.
Katalyseren van innovatie
Je leert werken met de creatieve golf om processen te ontwerpen waarin het nieuwe kan ontstaan.
Ruimte houden voor een nieuwe beweging
Dit thema staat in het teken van het begeleiden van beweging vanuit een faciliterende rol.
Leidinggeven aan innovatieprocessen
Je leert patronen doorbreken en de verandervaardigheid van het team versterken.
Nee, dat doen we niet. En dat is een bewuste keuze. We gebruiken de diversiteit van de deelnemers en het verschil in organisatie om je perspectief te verbreden. Want dan ontstaat er meer ruimte, zo is onze ervaring. En die ruimte is nodig om tot een werkelijke shift in denken en doen te komen. Wel belangrijk, als je wilt innoveren.
Mensen die een leiderschapsplek hebben (schoolleiders, teamleiders, managers, projectleiders) en die allemaal een sterke behoefte hebben om van binnenuit een nieuwe beweging in gang te zetten, of te versterken. Er is voldoende diversiteit in de groep om je nieuwsgierigheid uit te dagen, je perspectief en dat van anderen te onderzoeken en te benutten.
Sommige deelnemers melden zich aan in een klein team, zodat een grotere slagkracht in hun werkomgeving mogelijk wordt.
In de training gaan we uit van samen direct doen, ervaren, experimenteren en daarvan leren, om het vervolgens ook in je eigen werkpraktijk toe te passen. We gaan dus praktisch én verdiepend aan de slag.
De training bestaat uit 8 dagen, waarvan 2x een tweedaagse. De data zijn als volgt:
woensdag | 18 januari 2023 |
woensdag & donderdag | 8 & 9 maart 2023 |
woensdag | 5 april 2023 |
donderdag | 11 mei 2023 |
woensdag & donderdag | 7 & 8 juni 2023 |
woensdag | 28 juni 2023 |
Elke bijeenkomst vindt plaats op een locatie die past bij het thema dat we behandelen. We ontmoeten elkaar dus op verschillende locaties in Nederland, zoals in Elspeet, Vught, Harmelen of Amersfoort.
Trainers: Hilde Swets & Roos van der Voort met gasttrainers.
De training is VOL
Meld je aan voor de wachtlijst via de knop hieronder. We reserveren dan een plek voor je in de eerstvolgende editie én we nemen contact met je op als er toch nog een plekje vrij komt in de huidige groep.