Neem vrijblijvend contact op
Training

Ruimte houden voor innovatie

ruimtehouders icoon ruimte houden voor innovatie

Naar nieuwe resultaten zonder duwen en trekken.

Neem deel aan deze training.

Voor wie

Deze training is bedoeld voor managers, project- / teamleiders, adviseurs, beleidsmakers die toe zijn aan de ‘next step’. Professionals die willen bijdragen aan vernieuwing en transitie in hun organisatie.  Mensen met lef, die creativiteit en het verschil in talent van zichzelf en het team willen inzetten om tot innovatie te komen.

Je ziet de noodzaak voor ander leiderschap

In de complexiteit van vraagstukken zijn andere oplossingen nodig. Dit vraagt van jou en je team meer flexibiliteit, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Je realiseert je dat het uitrollen van beleid een veranderstrategie is die meestal niet meer werkt. Maar hoe creëer je dan wel vernieuwing en innovatie?

Je droomt van een vitaal en energiek team dat verantwoordelijkheid neemt en zelf met nieuwe oplossingen komt. Initiatief neemt en elkaar inspireert. Een team waarin mensen meer doen dan ‘gewoon hun werk’. Met teamleden die zichzelf durven zijn en het beste van zichzelf inzetten.

Maar je vraagt je af: waar halen we in hemelsnaam de tijd en energie vandaan? Hoe doorbreken we vaste patronen? Hoe krijg ik de neuzen dezelfde kant op? Wat moet ik doen om het team in beweging te krijgen? En hoe ga ik iedereen overtuigen van de nieuwe manier van werken?

Hoe zou het zijn als ...

  • je een innovatiemodel kent waarmee je grote en kleine vernieuwingen in je organisatie kunt ontwerpen en creëren?
  • je weet hoe je vanuit jouw plek in het team (als teamlid, adviseur of leider) bewegingsruimte kunt creëren?
  • je weet hoe je commitment krijgt in je team voor vernieuwing en innovatie?
  • je interventies kunt gebruiken waarmee je belemmerende patronen kunt doorbreken zodat je team kan doorgroeien naar een professioneel werkend team?

“Ik werkte altijd project- en beleidsmatig, ook bij innovatievraagstukken. We kwamen als team nooit echt verder dan onze standaard antwoorden.  Nu weet ik wanneer ik moet schakelen naar het creatief proces en kan ik het team daarin begeleiden. Het is zo verrassend wat er dan gebeurt! Het wordt steeds makkelijk om het gebied te betreden waar we het gewoonweg niet meer weten met onze denkkracht. Als we ons dan overgeven aan intuïtie en flow … dan ontstaan er opeens geweldige inzichten die ons bij de een echte nieuwe oplossing brengen. Heerlijk om dat met elkaar te kunnen ervaren!”

Beleidsmedewerker Hogeschool Leiden

Wat je leert in deze training

  • Je kunt het talent, de kwaliteit en de onderlinge verschillen van teamleden optimaal inzetten om tot co-creatie te komen;
  • Je kunt nieuwe werkvormen en vaardigheden inzetten in werksessies of vergaderingen, zodat deze effectief en betekenisvol zijn;
  • Je kunt belemmerende systemische patronen kantelen naar ondersteunend gedrag en bewustzijn;
  • Je kunt nieuwe leeromgevingen ontwerpen en begeleiden, waarin een team – collega’s, klanten, stakeholders, medewerkers – tot doorbraak komt op een vraag;
  • Je kunt de uitkomsten van een creatief proces inbedden in je organisatie, zodat de vernieuwing breder zichtbaar wordt.

Met de training Ruimtehouden voor innovatie ontwikkel je een visie op innovatie en vernieuwing die je praktisch kunt realiseren. Je  breng je je team in beweging, leert patronen doorbreken en experimenteren met nieuwe organisatievormen. 

Je ervaart:

  • meer balans en plezier in je werk
  • meer durf en lef bij lastige vraagstukken en grote veranderopgaven
  • vertrouwen in je eigen leiderschap en de talenten van je team
  • minder frustratie en onzekerheid als jullie moeten vernieuwen
  • bezieling en bewustzijn
Video afspelen

Opzet

De leergang bestaat uit trainingsdagen en intervisie op inspirerende locaties in Nederland. Het is de bedoeling dat je aan de slag gaat met een innovatievraagstuk uit je eigen werk en actief gaat experimenteren.

  • een intakegesprek bij aanvang
  • 8 trainingsdagen: 3x een tweedaagse en 2 losse trainingsdagen
  • twee intervisiebijeenkomsten van een dagdeel in een kleine groep
  • digitale leeromgeving
Ruimte houden voor innovatie
Start in november 2019

6 & 7 november 2019
11 & 12 december 2019
13 februari 2020
25 & 26 maart 2020
14 mei 2020

De locaties zijn in het midden van Nederland.
Trainers: Hilde Swets & Mieke Nauta met gasttrainers

Ruimte houden voor innovatie
Start in januari 2020

29 & 30 januari 2020
11 & 12 maart 2020
16 april 2020
27 & 28 mei 2020
2 juli 2020

De locaties zijn in het midden van Nederland.
Trainers: Hilde Swets & Roos van der Voort met gasttrainers.

Investering

De investering voor de training zijn € 3.190,- vrij van BTW inclusief werkmateriaal, digitale leeromgeving, lunch en diner. De overnachtingskosten zijn € 296,- excl. BTW.

Wat anderen zeggen

Een ander proces voor nieuwe resultaten

Ik had het verlangen om met gelijkgestemde mensen te werken die, net als ik, bezig zijn met organisatieverandering en het nieuwe werken. Ik vroeg me af: hoe kun je nu innoveren binnen bestaande structuren?

Ik ben een doener: ik zit heel erg in de actie, ben gewend om problemen op te lossen, dingen voor elkaar te krijgen, actieplannen uit te zetten. Dat is mijn manier om controle te houden. Daar liep ik tijdens de training direct tegenaan. Want die daadkracht is naast een kwaliteit in vele situaties, ook mijn grootste valkuil in het faciliteren van een creatief proces voor mijn team.

Door de training heb ik meer geduld. Met mezelf, met anderen, maar bovenal geduld met het proces. Ik heb ook meer vertrouwen gekregen, zowel in mezelf als in mijn team. Waar het om gaat is dat je het proces op een andere manier in steekt, zodat de verschillende kwaliteiten van het team zichtbaar en ingezet worden. Ik kan nu ruimte houden zodat er nieuwe resultaten ontstaan.

Meer
ruimtehouders recensie nynke
Nynke Verdoner
Schoolleider Basisonderwijs
Marielle Kamp
Strategisch HR adviseur gemeente Rotterdam

Sterk en krachtig zijn in het moment

Wat ik geleerd heb in de leergang ‘Ruimte houden voor innovatie’ is dat ik krachtig ben op het moment wanneer ik er echt moet staan: duidelijk aanwezig met een helder verhaal. Ik doorzie de verschillende lagen in een veranderproces, zowel op korte, als lange termijn. Ik kan nu een team begeleiden in dit proces en weet hoe ik tijd, ruimte en energie naar mijn hand kan zetten ten bate van het leren van anderen.

Alles klopt in de leergang: vormgeving, oefeningen en werkomgeving zijn congruent met elkaar. Heel fijn hoe Ruimtehouders de kunst van het innoveren met wijsheid en passie overbrengen.

Meer

Vertrouwen op de golfbeweging

Hiervoor was ik tijdens het proces altijd op een kunstmatige manier aan het sturen naar het resultaat dat ik van tevoren al in mijn hoofd had. Wat ik wilde leren was de procesbegeleiding zo in te richten dat anderen ook tot hun recht komen.
Na deze training durf ik te vertrouwen op mijn ontwerp en het proces van de golfbeweging. Ik durf het te laten gebeuren. Doordat ik veel meer inspeel op wat nodig is in het moment bereiken we het doel op een veel betere manier met meer betrokkenheid en commitment.

Meer
ruimtehouders recensie auke
Auke dos Reis Borges Rodrigues
Adviseur processen en systemen bij Gemeente Rotterdam
Hanneke Puts
Procesinnovator Ruimtelijke ontwikkeling TNO

Niet weten en verschillen kunnen benutten

Elke dag weer heb ik profijt en plezier van alles wat ik tijdens de training geleerd heb. Ik werk bij een kennisinstelling waarbij ik als onderzoeker en adviseur altijd gericht ben op antwoorden en oplossingen (die ik het met name ‘moet weten’, dacht ik). In de training hebben we echt ervaren dat je met een team soms ‘even’ door het niet-weten heen moet. Het levert informatie op over ‘het echte nieuwe’ en helpt je voorbij de vastgeroeste patronen te komen. Het helpt mij om het als fase van een groter geheel te zien, van een proces waarin innovatie en creativiteit ruimte krijgen. Het versnelt later de implementatie van wat een team bedacht heeft.  Het vraagt van mij het proces te begeleiding i.p.v. sturen. Het team komt veel beter tot z’n recht.

Wat ik ook geleerd heb is hoe ik gebruik kan maken van de verschillen tussen mensen en op welke manier verschillende perspectieven waarde hebben en naast elkaar kunnen bestaan. Terwijl ik altijd gericht was op zo snel mogelijk op zoek te gaan naar overeenkomsten en het overbruggen van verschil. 
Het is echt tof om zoveel nieuwe handelingsperspectieven op innovatie aangereikt te krijgen. Ik oefen er elke dag mee in mijn werk. Het geeft plezier. Daagt uit. Voedt nieuwsgierigheid. En geeft opnieuw ruimte om te spelen. Heel inspirerend deze training.

Meer

Ik kan nu flexibeler schakelen en bewegen

Ruimtehouders heeft me meer inzicht gegeven hoe ik mezelf in innovatieprocessen in kán zetten. Het verschil voelen tussen wat ben ik geneigd te doen en dat wat nodig is in het moment. Het sterke van de training is dat je je als katalist ontwikkelt door zelf het creatieve proces een aantal keren te ondergaan. Door te spelen met tijd, ruimte, energie en het talent in een groep krijg je het proces steeds beter in je vingers. Zeker als het spannend wordt en je het ongemak van een team en van jezelf in niet-weten hebt te verduren. Want dat is nodig om tot werkelijke doorbraak te komen. Als begeleider en katalist kan ik nu flexibeler schakelen en bewegen in innovatieprocessen in mijn sector.

Hilde en Mieke zijn als trainers transparant, helder en zorgvuldig in hun begeleiding.

Meer
Elsbeth Roelofs
Senior programmamanager Duurzame Chemische sector MVO Nederland
ruimtehouders recensie francis
Francis Stortelder
Teammanager Gezondheidszorg & Welzijn Noorderpoort

Van reageren naar creeëren

Mijn verlangen was dat we als groot onderwijsteam zichtbaar zijn in de regio. Maar waar ik tegenaan liep was de verdeeldheid in het team. Het was veel meer ieder voor zich dan ik had gedacht. Ik wilde graag dat ze minder reactief, en meer proactief zouden werken of zelfs meer creatief. Dat ze het werk met elkáár zouden gaan oppakken, dat was niet het geval.

Wat ik geleerd heb in deze training is hoe ik als teamleider het teampatroon van reageren kan transformeren naar creëren. Ik pakte eerst vrij rationeel een probleem aan, nu beredeneer ik minder, ik ontwikkel het teamproces. Ik kan interventies inzetten waardoor het team goed z’n kwaliteiten benut. Zodat ze zelf tot inzichten komen, dat heeft een sterk effect.  Zo kunnen we beter anticiperen op de vraagstukken die op ons afkomen en een innovatief antwoord nodig hebben. Er komt veel energie vrij in dit proces, het team krijgt er zin in.

Meer

Persoonlijk verkennen?

Neem contact met ons op als je wilt verkennen of deze leergang iets voor je is.

Hilde Swets

hilde@ruimtehouders.nl
0348 708 337

Vaak gestelde vragen

Deze opleiding is niet voor iedereen. Als je een snel antwoord wil op je innovatievragen en het liefst een kant-en-klaar recept voor vernieuwing, dan is het verstandig wat verder te gaan zoeken. Natuurlijk willen we allemaal een quick fix voor de uitdagingen waarvoor we staan. Het vergt lef om jouw vaste patronen en die van je organisatie onder de loep te nemen en deze te doorbreken. Als je daar open voor staat, dan is Ruimte houden voor Innovatie voor jou de moeite waard.

Zeker wel, ook een vel wit papier geeft een kader als je tot iets nieuws wilt komen. De vraag, het team, de hoeveelheid tijd, de ruimte waarin je aan de slag gaat, de ambitie en de gedroomde uitkomsten: het zijn allemaal kaders. We onderzoeken ze, spelen ermee en verleggen de grenzen.

 

Daarnaast: je hebt ook je eigen kaders. Je aannames, vooronderstellingen die je blik op de wereld bepalen. Hoe vast zijn die kaders? Innovatie gaat over het inzetten van ieders creativiteit. En dan spreken we vaak over ‘out of the box’ denken. Minstens zo interessant is de vraag: wat is ‘inside the box’? Vanuit welk vast kader denk en handel je?

Gedrag van mensen wordt gestuurd door processen die veelal onbewust verlopen. Dat is inderdaad best vaag, omdat we er niet heel bewust bij stilstaan en onze manier van waarnemen subjectief is.

 

Leren gebruik te maken van je onbewuste, je intuïtie, dat is wel cruciaal bij creatieve processen. De inzichten die je dan opdoet, kun je omzetten in tastbare en concrete nieuwe producten, diensten en processen.

Hoe dat er voor jou uitziet, dat weten we niet. Wat we wel weten, is dat leren oefening vraagt. Doen, doen, doen. Op verschillende plekken en settings. Het kan zijn dat je nieuwe werkvormen uitprobeert bij een vergadering of meeting, dat je een innovatie-experiment ontwerpt en voorbereidt, een studiedag anders inricht, noem maar op. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

Nee, dat doen we niet. En dat is een bewuste keuze. We gebruiken de diversiteit van de deelnemers en het verschil in organisatie om je perspectief te verbreden. Want dan ontstaat er meer ruimte, zo is onze ervaring. En die ruimte is nodig om tot een werkelijke shift in denken en doen te komen. Wel belangrijk, als je wilt innoveren.

Projectleiders, managers, adviseurs en opleiders uit verschillende organisaties die allemaal een sterke behoefte hebben om van binnenuit een nieuwe beweging in gang te zetten, of te versterken. Er is voldoende diversiteit in de groep om je nieuwsgierigheid uit te dagen, je perspectief en dat van anderen te onderzoeken en te benutten.

 

Sommige deelnemers melden zich aan in een klein team, zodat een grotere slagkracht in hun werkomgeving mogelijk wordt.

In de leergang gaan we uit van samen direct doen, ervaren, experimenteren en daarvan leren, om het proces van co-creatie en innovatie vervolgens in je eigen werkpraktijk te kunnen toepassen. Dat vraagt van jou als deelnemer dat je openstaat voor het leren in contact met de andere deelnemers. Zo maak je je nieuwe innovatieconcepten eigen.

Scroll naar top
Ruimte houden voor innovatie
Ontvang de leergang brochure

Ontvang de leergang brochure in je e-mail via onderstaand formulier.