Neem vrijblijvend contact op
Training

Ruimte houden voor innovatie

ruimtehouders icoon ruimte houden voor innovatie
Begeleid een team in verandering en realiseer nieuwe resultaten.
Bekijk de data en schrijf je in

‘Ruimte houden voor innovatie’ is een training voor ervaren procesbegeleiders, leiders en adviseurs die anderen in vernieuwing willen begeleiden en die willen leren hoe je dit op een inspirerende en duurzame manier kunt doen. Een manier waarbij je de kwaliteiten van teamleden benut, waarbij je belemmerende patronen doorbreekt, tot innovatie komt en nieuwe resultaten realiseert.

Voor wie

Deze training is bedoeld voor ervaren leiders, procesbegeleiders (managers, projectleiders, teamleiders, teamcoaches) en adviseurs die traditionele, lineaire veranderaanpakken kennen, maar die nieuwe manieren willen ontdekken in hoe je een innovatieproces faciliteert en de ruimte houdt waardoor vernieuwing kan ontstaan. Professionals die met een team innovatieve oplossingen willen creëren en de creativiteit en het verschil in talent van zichzelf en het team willen inzetten om tot vernieuwing en innovatie te komen.

Het is tijd voor verandering, maar hoe?

Veel mensen willen het anders. Systemen die in het verleden helpend waren, worden nu als keurslijf ervaren. Het knelt op allerlei manieren en er is een enorme drang naar verandering. Een mooi startpunt, maar dan ben je er nog niet. Verandering van een systeem of organisatie vraagt van mensen om zelf te veranderen. Hoe doe je dat? En hoe doe je dat met een team?

Je droomt van een energiek en bruisend team dat verantwoordelijkheid neemt en zelf met nieuwe oplossingen komt. Een team waarin mensen initiatief nemen en elkaar inspireren, waarin teamleden lerend zijn, zichzelf en elkaar bevragen en aanspreken. Een team met teamleden die zichzelf durven zijn, het beste van zichzelf inzetten en zich continu blijven ontwikkelen.

Maar je vraagt je af: waar halen we de tijd en energie vandaan? Hoe doorbreken we vaste patronen? Hoe krijg ik alle neuzen dezelfde kant op? Wat moet ik doen om het team in beweging te krijgen? Hoe rek ik de grenzen op van het systeem? En hoe overtuig ik iedereen van de nieuwe manier van werken?

In de training Ruimte houden voor innovatie gaan we hiermee aan de slag!

Hoe zou het zijn als ...

“Ik werkte altijd project- en beleidsmatig, ook bij innovatievraagstukken. We kwamen als team nooit echt verder dan onze standaard antwoorden.  Nu weet ik wanneer ik moet schakelen naar het creatief proces en kan ik het team daarin begeleiden. Het is zo verrassend wat er dan gebeurt! Het wordt makkelijker om het gebied te betreden waar we het niet meer weten, waar we het niet meer kunnen oplossen met onze denkkracht. Als we ons dan overgeven aan intuïtie en flow … dan ontstaan er opeens geweldige inzichten die ons bij de échte nieuwe oplossingen brengen. Heerlijk om dat met elkaar te kunnen ervaren!”

Beleidsmedewerker Hogeschool Leiden

Hoe we werken

‘Hoe krijg ik iedereen mee?’ is de vraag die ons regelmatig wordt gesteld. Op zich logisch, want het is behoorlijk frustrerend als je zelf een verlangen voor verandering hebt (misschien wel urgentie ervaart!), maar anderen dit niet zien. Harder roepen, duwen en trekken heeft geen zin. Wat dan wel?
Verandering of transitie begint bij jou. Als jij iets nieuws wilt creëren, zul je zelf iets nieuws moeten doen. Daarom besteden we veel aandacht aan jou, aan hoe jij beweegt in verandering en in fasen van niet weten. Van daaruit kun je een proces faciliteren waarin je een team in beweging brengt; het golvende proces van leren, creëren en veranderen. Tijdens de training leren we je hoe je dit proces kunt ontwerpen en begeleiden en wat dit van jou en jouw leiderschap vraagt.

Wat deze training je oplevert

Je leert:

Je ervaart:

DSC 6053 (1)

Opzet

De training bestaat uit een intakegesprek, acht inhoudelijke trainingsdagen (twee tweedaagsesen en vier losse dagen), de online queste ‘Durf te doen wat onbekend is’, twee intervisiebijeenkomsten en een digitale leeromgeving.

Kennis is fijn, maar het gaat erom wat je ermee doet. Vaardig worden en het eigen maken vergt oefenen en doen. Uiteraard behandelen we verschillende theorieën, maar altijd verbonden aan praktisch handelen. De training is praktisch en praktijkgericht. Daarom ga je aan de slag met een verandervraag uit je eigen werk, waarbij je oefent, experimenteert en leert.

In de training werken we ervaringsgericht. We creëren een setting waarin jij zelf kunt ervaren en zo tot dieper leren komt. We gebruiken werkvormen die je ook in je eigen praktijk kunt toepassen, in het begeleiden van een team.

Wellicht overbodig om te noemen, maar voor een succesvol resultaat is het belangrijk dat je zelf eigenaar bent van je leerproces. Het vraagt een bewuste investering in tijd, energie en een lerende houding waarin je bereid bent te ervaren, oefenen, toe te passen, te delen en te reflecteren op jouw leren.

Diversiteit in een groep heeft een grote meerwaarde voor het leren. Indien mogelijk combineren we daarom de groepen van de training ‘Leidinggeven aan verandering’, specifiek gericht op leiders uit het onderwijs, en ‘Ruimte houden voor innovatie’, gericht op leiders uit andere sectoren. Deze trainingen zijn hetzelfde, alleen is de doelgroep verschillend. Onze ervaring is dat deelnemers het fijn vinden om zowel met mensen vanuit de eigen sector te leren als met mensen uit andere sectoren.

Lees meer
Investering

De investering voor de training is € 3.575,-  (excl. BTW). Dit is inclusief materiaal, lunches, diner en  overnachtingen tijdens de tweedaagses. 

Daarnaast gaan we ervan uit dat je ons boek Durf te doen wat onbekend is in bezit hebt. Het boek is voor € 28,95 (incl. BTW) verkrijgbaar op onze website of via je lokale boekhandel.

Heeft jouw leidinggevende meer informatie nodig voor deze investering? Download hier de flyer voor leidinggevenden die een bewuste keuze willen maken.

Ruimte houden voor innovatie
Start in oktober 2023

De training bestaat uit 8 dagen, waarvan 2x een tweedaagse. De data zijn als volgt:

woensdag
4 oktober 2023
woensdag & donderdag
15 & 16 november 2023
woensdag
6 december 2023
woensdag
10 januari 2024
woensdag & donderdag
7 & 8 februari 2024
woensdag
13 maart 2024

Elke bijeenkomst vindt plaats op een locatie die past bij het thema dat we behandelen. We ontmoeten elkaar dus op verschillende locaties in Nederland, zoals in Elspeet, Vught, Harmelen of Amersfoort.
Trainers: Hilde Swets & Roos van der Voort met gasttrainers.

De training is VOL
Meld je aan voor de wachtlijst via de knop hieronder. We reserveren dan een plek voor je in de eerstvolgende editie én we nemen contact met je op als er toch nog een plekje vrij komt in de huidige groep.

Ruimte houden voor innovatie
Start najaar 2024

De training bestaat uit 8 dagen, waarvan 2x een tweedaagse. De data zijn als volgt:

dinsdag
5 november 2024
dinsdag & woensdag
26 & 27 november 2024
dinsdag
7 januari 2025
dinsdag
4 februari 2025
dinsdag & woensdag
18 & 19 maart 2025
dinsdag
15 april 2025

Elke bijeenkomst vindt plaats op een locatie die past bij het thema van die dag(en). We ontmoeten elkaar dus op verschillende locaties in Nederland, zoals in Elspeet, Vught, Harmelen of Amersfoort.
Trainers: Hilde Swets & Roos van der Voort met gasttrainers.

De training is VOL
Meld je aan voor de wachtlijst via de knop hieronder. We reserveren dan een plek voor je in de eerstvolgende editie én we nemen contact met je op als er toch nog een plekje vrij komt in de huidige groep.

Wat anderen zeggen...

We komen nu écht tot vernieuwing!

Ik was door mijn collega gevraagd om mee te doen en hoewel ik niet zo goed wist waar ik aan begon, leek het me een mooie manier om samen te leren en onze samenwerking te versterken. Dat heeft zéker gewerkt! We hebben ervaren hoe het golvende veranderproces werkt en wat dat vraagt van onszelf, in hoe we ruimte houden voor innovatie. We hebben hierdoor ook gezamenlijke taal en dat is direct merkbaar in ons werk. Het geeft zoveel energie! Deze opleiding is voor mij als persoon en als directeur enorm waardevol geweest. Ik heb geleerd hoe ik krachtig kan zijn door dicht bij mezelf te blijven én hoe ik een veranderproces kan vormgeven dat daadwerkelijk tot vernieuwing leidt in onze organisatie. We zitten helemaal in ‘the flow’; er wordt geleerd, gecreëerd en uitgeprobeerd. Het gaat bijna als vanzelf, dat is echt tof!De begeleiding en persoonlijke aandacht van het team van Ruimtehouders is top!

Meer
DSC 6323 (2) (1)
Léon van Es
Directeur Buro
Scholengroep Spinoza
IMG 6803
Mincke Pijpers
Head of Marketing & Strategy Leiden & Partners

Een echte game changer!

De opleiding Ruimte houden voor innovatie is voor mij een echte ‘game changer’. Ik heb best al wat trainingen gedaan, maar ik ben nu zo anders tegen dingen gaan aankijken! Naast dat ik veel over teams en veranderstrategie heb geleerd, heb ik heel veel over mezelf geleerd. Bijvoorbeeld over de persoon die ik inbreng en wat dat betekent voor een organisatie (zowel in positieve zin als in negatieve zin).  
Ik moest wel even wat overwinnen voor mezelf, want ik ben geneigd om het snel te willen begrijpen (met m’n hoofd). Op zich niet erg, maar ik moest er eerst zelf doorheen om het echt te begrijpen. Jezelf openstellen is hierbij een must. Wat een mooi traject en een absolute aanrader!

Meer

Meer vertrouwen in mezelf

Kennis over veranderprocessen kun je overal opdoen, maar het meer leren vertrouwen op mezelf in het daadwerkelijk doen, is wat de opleiding Ruimte houden voor innovatie mij heeft gebracht. Ik heb veel geleerd, geoefend en ervaren. Mijn ‘rugzak’ is weer verder aangevuld met interventies die ik kan toepassen, dat is heel fijn. 
De begeleiding en persoonlijke aandacht van het team van Ruimtehouders is top!

Meer
Nathalie
Nathalie Verbruggen - de Koning
Teammanager Leren & Ontwikkelen
Fontys Hogeschool
Mariëlle Kamp
Strategisch HR adviseur gemeente Rotterdam

Sterk en krachtig zijn in het moment

Wat ik geleerd heb in deze  opleiding is dat ik krachtig ben op het moment wanneer ik er echt moet staan: duidelijk aanwezig met een helder verhaal. Ik doorzie de verschillende lagen in een veranderproces, zowel op korte, als lange termijn. Ik kan nu een team begeleiden in dit proces en weet hoe ik tijd, ruimte en energie naar mijn hand kan zetten ten bate van het leren van anderen.

Alles klopt in de opleiding: vormgeving, oefeningen en werkomgeving zijn congruent met elkaar. Heel fijn hoe Ruimtehouders de kunst van het innoveren met wijsheid en passie overbrengen.

Meer

Durf ik zelf in het onbekende te zijn?

Ik zocht naar versteviging van mijn fundament als transitiemaker om met meer vertrouwen in mezelf, anderen te kunnen begeleiden. Tijdens de opleiding heb ik hier heel veel in geleerd! Ik heb inzicht gekregen in patronen die me  in de weg stonden om echt te vertrouwen en ook wat ik daarvoor heb los te laten. Zo leerde ik dat ik, als ik anderen wil bewegen richting het nieuwe (het onbekende), ik hier zelf ook in moet kunnen verblijven. Dat bleek best spannend. Al spelende leerde ik dat de lol, magie en het creatieve vermogen om een nieuw perspectief te vormen juist daar zit, waar ik eerder toch vaak van wegvluchtte. 

Ik ging de training in met de verwachting vooral veel nieuwe werkvormen te leren. Inmiddels ervaar ik een dieper begrip en meer vertrouwen in mezelf, in mijn eigen creativiteit en in het proces, zonder alles gelijk te willen ‘fiksen’. Trust the process. Ondertussen ben ik mezelf aan het herontdekken, wat veel moois brengt. Daar ben ik de trainers van Ruimtehouders  (en de andere deelnemers) heel dankbaar voor. 
 
Meer
Nathalie (1)
Carla Groot - Djakou
Transitiemaker & adviseur MVO & MVI
Kopie van Uitslagen WIDM (50 x 50 mm) (2)
Marjolein Boon
Schoolleider

Grip op het proces vraagt steeds uitzoomen en inzoomen

Ik ben al langer bezig met vernieuwen en veranderen, maar deze opleiding heeft mij geholpen om meer grip te krijgen op het vernieuwingsproces waar ik volop in zit. Ik heb geleerd om uit te zoomen om naar het gehele (golvende) proces te kijken en soms juist meer in te zoomen, om te kijken naar onderdelen waar het wat stagneerde of waar ik zelf niet goed verder mee kon.
Ik heb ervaren hoe ik zelf ben en doe in zo’n golvend proces, welke aannames me in de weg staan en welke vaardigheden en perspectieven juist helpend zijn om met een heldere richting/ stip aan de horizon te werken die ook nog ruimte laat voor ontwikkeling en verdere invulling.
Het was erg fijn om dat proces te ervaren en te leren hoe je dit zelf kunt vormgeven. En dan ook nog met een fijne groep mensen die met veelal dezelfde vraagstukken hebben. Het heeft mij professioneel maar ook persoonlijk veel gebracht. De opleiders zijn zeer ervaren, doelgericht en de hele opleiding zit echt sterk in elkaar!

Meer
Hanneke Puts
Procesinnovator Ruimtelijke ontwikkeling TNO

Niet weten en verschillen kunnen benutten

Ik werk bij een kennisinstelling waarbij ik als onderzoeker en adviseur altijd gericht ben op antwoorden en oplossingen (die ik het met name ‘moet weten’, dacht ik). In de training hebben we echt ervaren dat je met een team soms ‘even’ door het niet-weten heen moet. Het levert informatie op over ‘het echte nieuwe’ en helpt je voorbij de vastgeroeste patronen te komen. Het helpt mij om het als fase van een groter geheel te zien, van een proces waarin innovatie en creativiteit ruimte krijgen. Het versnelt later de implementatie van wat een team bedacht heeft.  Het vraagt van mij het proces te begeleiding i.p.v. sturen. Het team komt veel beter tot z’n recht.

Wat ik ook geleerd heb is hoe ik gebruik kan maken van de verschillen tussen mensen en op welke manier verschillende perspectieven waarde hebben en naast elkaar kunnen bestaan. Terwijl ik altijd gericht was op zo snel mogelijk op zoek te gaan naar overeenkomsten en het overbruggen van verschil. 
Het is echt tof om zoveel nieuwe handelingsperspectieven op innovatie aangereikt te krijgen. Ik oefen er elke dag mee in mijn werk. Het geeft plezier. Daagt uit. Voedt nieuwsgierigheid. En geeft opnieuw ruimte om te spelen. Heel inspirerend deze training.

Meer

Ik kan nu flexibeler schakelen en bewegen

Ruimtehouders heeft me meer inzicht gegeven hoe ik mezelf in innovatieprocessen in kán zetten. Het verschil voelen tussen wat ben ik geneigd te doen en dat wat nodig is in het moment. Het sterke van de training is dat je je als katalist ontwikkelt door zelf het creatieve proces een aantal keren te ondergaan. Door te spelen met tijd, ruimte, energie en het talent in een groep krijg je het proces steeds beter in je vingers. Zeker als het spannend wordt en je het ongemak van een team en van jezelf in niet-weten hebt te verduren. Want dat is nodig om tot werkelijke doorbraak te komen. Als begeleider en katalist kan ik nu flexibeler schakelen en bewegen in innovatieprocessen in mijn sector.

Hilde en Mieke zijn als trainers transparant, helder en zorgvuldig in hun begeleiding.

Meer
Elsbeth Roelofs
Senior programmamanager Duurzame Chemische sector MVO Nederland
DSC 6425 (2)

Persoonlijk verkennen?

Neem contact met ons op als je wilt verkennen of deze training iets voor je is.

Hilde Swets

hilde@ruimtehouders.nl
06 24 144 055

Vaak gestelde vragen

Deze opleiding is niet voor iedereen. Als je een snel antwoord wil op je innovatievragen en het liefst een kant-en-klaar recept voor vernieuwing, dan is het verstandig wat verder te gaan zoeken. Natuurlijk willen we allemaal een quick fix voor de uitdagingen waarvoor we staan. Het vergt lef om jouw vaste patronen en die van je organisatie onder de loep te nemen en deze te doorbreken. Als je daar open voor staat, dan is Ruimte houden voor Innovatie voor jou de moeite waard.

Zeker wel, ook een vel wit papier geeft een kader als je tot iets nieuws wilt komen. De vraag, het team, de hoeveelheid tijd, de ruimte waarin je aan de slag gaat, de ambitie en de gedroomde uitkomsten: het zijn allemaal kaders. We onderzoeken ze, spelen ermee en verleggen de grenzen.

Daarnaast: je hebt ook je eigen kaders. Je aannames, vooronderstellingen die je blik op de wereld bepalen. Hoe vast zijn die kaders? Innovatie gaat over het inzetten van ieders creativiteit. En dan spreken we vaak over ‘out of the box’ denken. Minstens zo interessant is de vraag: wat is ‘inside the box’? Vanuit welk vast kader denk en handel je?

Gedrag van mensen wordt gestuurd door processen die veelal onbewust verlopen. Dat is inderdaad best vaag, omdat we er niet heel bewust bij stilstaan en onze manier van waarnemen subjectief is.

Leren gebruik te maken van je onbewuste, je intuïtie, dat is wel cruciaal bij creatieve processen. De inzichten die je dan opdoet, kun je omzetten in tastbare en concrete nieuwe producten, diensten en processen.

Hoe dat er voor jou uitziet, dat weten we niet. Wat we wel weten, is dat leren oefening vraagt. Doen, doen, doen. Op verschillende plekken en settings. Het kan zijn dat je nieuwe werkvormen uitprobeert bij een vergadering of meeting, dat je een innovatie-experiment ontwerpt en voorbereidt, een studiedag anders inricht, noem maar op. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

Er komen 5 thema’s aan bod: 

IK in innovatie
Wil je een team van collega’s in een vernieuwende beweging krijgen, dan is het belangrijk dat je je realiseert wat jouw perspectief is, hoe jij beweegt en waar jouw energie zit als het om vernieuwing gaat.

Co-creatie in een creatief team
Je leert de talenten, de kwaliteiten en de onderlinge verschillen van teamleden bewust inzetten om tot co-creatie te komen.

Katalyseren van innovatie
Je leert werken met de creatieve golf om processen te ontwerpen waarin het nieuwe kan ontstaan.

Ruimte houden voor een nieuwe beweging
Dit thema staat in het teken van het begeleiden van beweging vanuit een faciliterende rol.

Leidinggeven aan innovatieprocessen
Je leert patronen doorbreken en de verandervaardigheid van het team versterken.

Nee, dat doen we niet. En dat is een bewuste keuze. We gebruiken de diversiteit van de deelnemers en het verschil in organisatie om je perspectief te verbreden. Want dan ontstaat er meer ruimte, zo is onze ervaring. En die ruimte is nodig om tot een werkelijke shift in denken en doen te komen. Wel belangrijk, als je wilt innoveren.

Mensen die een leiderschapsplek hebben (projectleiders, teamleiders, managers, adviseurs, schoolleiders) en die allemaal een sterke behoefte hebben om van binnenuit een nieuwe beweging in gang te zetten, of te versterken. Er is voldoende diversiteit in de groep om je nieuwsgierigheid uit te dagen, je perspectief en dat van anderen te onderzoeken en te benutten. Sommige deelnemers melden zich aan in een klein team, zodat een grotere slagkracht in hun werkomgeving mogelijk wordt.

In de training gaan we uit van samen direct doen, ervaren, experimenteren en daarvan leren, om het vervolgens in je eigen werkpraktijk te toepassen. We gaan dus praktisch én verdiepend aan de slag.

Scroll naar boven
Inspiratie in jouw inbox
Mogen we je een inzicht sturen? (max 1x per maand)
We spammen je niet, houden we zelf ook niet van.
Nieuwsbrief inschrijving